Podobnie jak nie wyobrażamy sobie powrotu do rzeczywistości pozbawionej Internetu, komputera czy telefonu komórkowego, tak nie bardzo chcemy cofnąć czas do szkoły kojarzonej wyłącznie z kredą i zieloną tablicą. Nowoczesne technologie w edukacji szkolnej i przedszkolnej wnoszą bez wątpienia nową jakość , oferując niezliczone korzyści w postaci możliwości atrakcyjnego, angażującego i efektywnego kreowania lekcji. Dzięki multimediom uczniowie mogą uczyć się korzystając z filmów, ćwiczeń interaktywnych, multimedialnych symulacji i prezentacji, co pozwala na angażowanie wszystkich zmysłów i elastyczne dopasowanie materiałów do indywidualnego stylu uczenia się.
Niezwykle istotnym czynnikiem pozytywnie wpływającym na zdolność przyswajania wiedzy jest wykorzystanie multimediów do indywidualizacji procesu nauki. Programy edukacyjne pozwalają dostosowywać formę i poziom trudności do potrzeb i poziomu umiejętności dzieci i młodzieży, co sprzyja indywidualnemu podejściu do każdego ucznia, który może zdobywać wiedzę we własnym tempie i zgodnie ze swoimi możliwościami. Ćwiczenia interaktywne doskonale nadają się także do powtórek i utrwalania wiedzy, ponieważ pozwalają na wielokrotne rozwiązywanie zadań dotyczących zagadnień, których uczeń nie opanował w wystarczającym stopniu. Takie zastosowanie programów edukacyjnych jest szczególnie rekomendowane do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy wymagają spersonalizowanej pomocy w nauce i wsparcia pracy terapeutycznej.
Użycie multimediów w edukacji dzieci stwarza jednakże wyzwania, których jako nauczyciele, rodzice i terapeuci musimy być świadomi. Chodzi o zagrożenia związane z nadmiernym użyciem urządzeń takich jak komputery, tablety i smartfony, gdyż u dzieci i młodzieży występuje skłonność do uzależniania się od Internetu, mediów społecznościowych i komunikatorów. Z jednej strony pozytywne jest wykorzystanie w edukacji naturalnego środowiska dzieci i młodzieży, które chętnie poruszają się w dobrze im znanym wirtualnym świecie, z drugiej strony rolą nauczyciela czy rodzica jest dostarczanie uczniom dobrej jakości treści edukacyjnych, wolnych od reklam i niepożądanych treści. Niezwykle istotne jest też, żeby w trakcie rozwiązywania zadań uczeń nie był dekoncentrowany przez wiadomości i powiadomienia z mediów społecznościowych i komunikatorów, które rozpraszają jego uwagę i nie pozwalają skupić się na nauce.
Podsumowując, korzyści z wykorzystania multimediów w nauce są niezaprzeczalne, jednak ważne jest, aby nauczyciele i rodzice wspierali uczniów w odpowiednim wykorzystaniu technologii, świadomie zarządzali doborem treści i czasem spędzanym przez dzieci przy komputerze czy ze smartfonem w ręku.