Diagnoza dysleksji

Wstępna diagnoza dysleksji

Sekcja „Wstępna diagnoza dysleksji” to część Strefy Wiedzy poświęcona wczesnemu rozpoznawaniu specyficznych trudności w uczeniu się. Skierowana jest przede wszystkim do rodziców i nauczycieli, którzy chcą lepiej zrozumieć rozwój swojego dziecka / swoich uczniów oraz nauczyć się dostrzegać pierwsze sygnały mogących pojawić się trudności. Już w wieku przedszkolnym mogą występować objawy sugerujące ryzyko dysleksji, takie jak opóźnienia w rozwoju motoryki, trudności z orientacją w przestrzeni i czasie, kłopoty z koncentracją czy wolniejsze tempo rozwoju językowego. W klasach I–III pojawiają się kolejne symptomy – brak ustalonej dominacji ręki, trudności w czytaniu i pisaniu, problemy z zapamiętywaniem oraz spowolnione tempo pracy. Zrozumienie tych sygnałów pozwala szybciej podjąć działania wspierające rozwój dziecka.

W tej części Strefy Wiedzy udostępniony został kwestionariusz diagnostyczny, który umożliwia wstępną ocenę ryzyka dysleksji na podstawie obserwacji rodzica. Po jego wypełnieniu system generuje informację zwrotną, a w razie potrzeby kieruje do dalszej, bardziej szczegółowej diagnozy ukierunkowanej, dostosowanej do wieku dziecka. Wczesna identyfikacja trudności i świadome działanie rodzica / nauczyciela mogą znacząco wpłynąć na skuteczność późniejszego wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego.

KWESTIONARIUSZ DIAGNOSTYCZNY

Zapraszamy pedagogów i rodziców do wykorzystania narzędzia diagnostycznego online, które pomaga zdiagnozować dysleksję. Diagnoza dysleksji jest ważna, ponieważ może być wskazówką, jakie działania edukacyjne powinny zostać podjęte, lub też że należy rozważyć uzyskanie wsparcia w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Jak przeprowadzić diagnozę zagrożenia dysleksją?

Sprawdź krok po kroku, jak przebiega proces diagnozy wstępnej i ukierunkowanej, który pomoże Ci ocenić, czy Twoje dziecko może być zagrożone dysleksją.

  1. Wypełnij ankietę wstępną
    Odpowiedz na 25 pytań dotyczących rozwoju i trudności dziecka. Po zakończeniu otrzymasz informację, czy występuje ryzyko dysleksji.
  2. Sprawdź wynik ankiety
    ✅ Brak zagrożenia dysleksją
    – możesz opcjonalnie przejść do diagnozy ukierunkowanej.
    ⚠️ Ryzyko dysleksji – system zaleci wypełnienie diagnozy ukierunkowanej.
  3. Wypełnij diagnozę ukierunkowaną
    Diagnoza składa się z trzech części: A, B i C. W każdej ocenisz stwierdzenia na skali 0–4. Po zakończeniu każdej części przechodzisz do kolejnej.
  4. Pobierz kartę oceny
    Na końcu każdego obszaru możesz pobrać kartę w formacie PDF i zapisać wyniki, przepisując je z ekranu.

Ankieta wstępna

Pierwszy krok w procesie diagnozy dysleksji

Czy trudności dziecka maja charakter specyficznych zaburzeń?
Ankieta wstępna to ważny instrument w procesie diagnozowania dysleksji. Zawiera 25 pytań, które umożliwiają ocenę charakterystycznych symptomów występujących u dziecka. W oparciu o nie można ustalić, czy ewentualne trudności są spowodowane zaburzeniami uczenia o charakterze specyficznym. Wypełniając ankietę należy odpowiedzieć twierdząco lub przecząco na pytania o zachowanie dziecka. Według zaleceń ekspertów diagnoza dysleksji powinna być przeprowadzona możliwie wcześnie, żeby zapobiec dalszym trudnościom w nauce.

Ankieta ukierunkowana dla klas 1-3

„Obszar A” dla klas 1-3: Motoryka, funkcje wzrokowo-przestrzenne, koordynacja wzrokowo-ruchowa, uwaga i koncentracja

Diagnoza dysleksji ukierunkowana na obszar A to diagnostyka, który skupia się na badaniu umiejętności i zdolności dziecka lub ucznia w obszarze motoryki, funkcji wzrokowo-przestrzennych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ankieta, która jest częścią całej diagnozy, składa się z 25 pytań, w których należy określić częstotliwość występowania danego charakterystycznego objawu. Każde pytanie odnosi się do różnych aspektów umiejętności motorycznych, funkcji wzrokowo-przestrzennych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Pytania są tak sformułowane, aby dostarczyć informacji na temat różnych umiejętności i zdolności, w tym na przykład koordynacji ruchowej, precyzji ruchów, zręczności manualnej, orientacji w przestrzeni oraz umiejętności śledzenia wzrokiem.

Po wypełnieniu ankiety, podliczane są punkty z konkretnych pytań, a następnie otrzymuje się wynik pokazujący, czy dziecko lub uczeń jest zagrożony specyficznymi trudnościami w danym obszarze. Wynik ten może wskazywać, na przykład na potrzebę dalszych badań i terapii w celu rozwinięcia umiejętności motorycznych, funkcji wzrokowo-przestrzennych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.

„Obszar B” dla klas 1-3: Czytanie i pisanie oraz funkcje słuchowo-językowe
Obszar B diagnozy ukierunkowanej ma za zadanie zbadać pierwsze objawy dysleksji oraz umiejętności i zdolności dziecka/ucznia w obszarze czytania i pisania oraz funkcji słuchowo-językowych. Ankieta składa się z 25 pytań, w których należy określić częstotliwość występowania pierwszych charakterystycznegych objawu dysleksji u uczniow klas 1-3. Po podliczeniu punktów z konkretnych pytań otrzymujemy wynik pokazujący, czy dziecko/uczeń jest zagrożone specyficznymi trudnościami w danym obszarze. Diagnoza dysleksji w tej części ma na celu wczesne wykrycie potencjalnych problemów związanych z czytaniem i pisaniem i podjęcie działań mających na celu poprawę umiejętności językowych ucznia.

„Obszar C” dla klas 1-3: Umiejętności matematyczne
Diagnoza dysleksji w obszarze C to badanie ukierunkowane na diagnozę umiejętności i zdolności matematycznych dziecka/ucznia. Ankieta składa się z 25 pytań, w których należy określić częstotliwość występowania danego charakterystycznego objawu. Po podliczeniu punktów ze wszystkich pytań otrzymujemy wynik pokazujący, czy dziecko/uczeń jest zagrożone specyficznymi trudnościami w danym obszarze.
Dzięki ankiecie możliwe będzie wczesne wdrożenie działań mających na celu poprawę umiejętności matematycznych dziecka.

Ankieta ukierunkowana dla klas 4-6

„Obszar A” dla klas 4-6: Motoryka, funkcje wzrokowo-przestrzenne, koordynacja wzrokowo-ruchowa, uwaga i koncentracja
Obszar A diagnozy ukierunkowanej ma za zadanie zbadać umiejętności i zdolności dziecka/ucznia w obszarze motoryki, funkcji wzrokowo-przestrzennych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, żeby stwierdzić lub wykluczyć trudności w uczeniu związane z tymi obszarami. Ankieta składa się z 25 pytań, w których należy określić częstotliwość występowania danego charakterystycznego objawu. Po podliczeniu punktów z konkretnych pytań otrzymuje się wynik pozwalający na ocenę, czy dziecko/uczeń jest zagrożone specyficznymi trudnościami w danym obszarze. Dzięki temu dzieci/uczniowie, u których zostaną zdiagnozowane specyficzne trudności w tych obszarach, mogą otrzymać odpowiednio wcześnie wsparcie, które pozwoli poprawić ich funkcjonowanie w szkole i poza nią.

„Obszar B” dla klas 4-6: Czytanie i pisanie oraz funkcje słuchowo-językowe
Obszar B diagnozy ukierunkowanej ma za zadanie zbadać ryzyko dysleksji na podstawie diagnozy umiejętności i zdolności dziecka/ucznia w obszarze czytania i pisania oraz funkcji słuchowo-językowych. Diagnoza dysleksji w tej części ankiety składa się z 25 pytań, w których należy określić częstotliwość występowania danego charakterystycznego objawu. Po podliczeniu punktów z konkretnych pytań otrzymujemy wynik pokazujący, czy dziecko/uczeń jest zagrożone specyficznymi trudnościami w danym obszarze. Diagnoza obszarów czytania, pisania i funkcji słuchowo-językowych jest bardzo ważna, ponieważ wczesne wykrycie i zdiagnozowanie trudności umożliwia wczesne wdrożenie odpowiednich kroków zaradczych, które pomogą dzieciom pokonać trudności i osiągnąć sukces w nauce.

„Obszar C” dla klas 4-6: Umiejętności matematyczne
Obszar C diagnozy ukierunkowanej to ankieta mająca na celu zbadanie potencjału dziecka/ucznia w obszarze umiejętności matematycznych. Obszar C diagnozy ukierunkowanej składa się z 25 pytań, w których należy określić częstotliwość występowania charakterystycznych objawów dysleksji matematycznej. Po podliczeniu punktów otrzymuje się wynik pokazujący, czy dziecko/uczeń jest zagrożone dysleksją matematyczną – specyficznymi trudnościami uczenia w tym obszarze. Diagnoza umiejętności matematycznych odgrywa dużą rolę, ponieważ wczesne wykrycie i zdiagnozowanie problemów w nauce matematyki pozwoli wdrożyć działania wspierające pokonanie trudności i osiągnięcie sukcesów w szkole.

Co zrobić w przypadku występowania ryzyka dysleksji?

W przypadku stwierdzenia ryzyka zagrożenia dysleksją zachęcamy do potwierdzenia diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz jak najszybszego wdrożenia indywidualnego planu przeciwdziałania trudnościom w nauce. Dla dzieci z ryzykiem dysleksji szczególnie polecamy EduProgramy – zestawy interaktywnych materiałów edukacyjnych, które wspierają rozwój funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych oraz słuchowo-językowych. Dzięki ćwiczeniom multimedialnym możliwa jest skuteczna profilaktyka i terapia trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu – w atrakcyjnej formie dostosowanej do możliwości dziecka.

Programy edukacyjno-terapeutyczne:

Strefa wiedzy - Wstępna diagnoza dysleksji

Wstępna diagnoza dysleksji

Ryzyko dysleksji

Trudności w czytaniu i pisaniu mogą być pierwszym sygnałem ryzyka dysleksji. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę już w wieku przedszkolnym, aby jak najwcześniej rozpoznać objawy i wdrożyć odpowiednie działania wspierające rozwój dziecka. Poznaj czynniki ryzyka, symptomy oraz możliwości diagnozy i terapii – wspieraj swoje dziecko świadomie.

Więcej informacji

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się do newslettera!

W ramach newslettera otrzymasz wartościowe informacje o naszych programach, powiadomienia o nowych artykułach, konferencjach i webinarach, a także bezpłatne materiały edukacyjne w wersji online i do wydruku.

Scroll to Top

Świętuj Dzień Dziecka z EduProgramami!

Chcesz sprawdzić demo? Kliknij w przycisk i przetestuj (demo zostanie otworzone w nowym oknie)