Dysleksja

Co należy wiedzieć o dysleksji?

Witaj w sekcji Dysleksja strefy wiedzy o edukacji. Tutaj znajdziesz artykuły dotyczące różnych aspektów tego zaburzenia, w tym ryzyka, objawów, skutków i metod przeciwdziałania. Regularnie aktualizujemy zawartość, dostarczając najnowszych faktów naukowych, informacji o badaniach oraz opinie specjalistów.

Niniejszy artykuł sygnalizuje tematykę diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu, konieczności wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy oraz etapy rozpoznawania dysleksji. Dodatkowo będzie poruszał kwestię zmieniających się objawów dysleksji wraz z wiekiem dziecka oraz istniejący w Polsce 5-poziomowy system pomocy terapeutycznej.

Co należy wiedzieć o trudnościach w czytaniu i pisaniu?

Niniejszy artykuł zasygnalizuje tematykę diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu, konieczności wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy oraz etapy rozpoznawania dysleksji. Dodatkowo będzie poruszał kwestię zmieniających się objawów dysleksji wraz z wiekiem dziecka oraz istniejący w Polsce 5-poziomowy system pomocy terapeutycznej.

Proces nauki czytania i pisania wymaga dojrzałości i współdziałania wielu obszarów mózgu oraz skomplikowanych czynności psychicznych. Okres przygotowawczy jest istotny, umożliwiając doskonalenie funkcji niezbędnych do opanowania techniki czytania i pisania oraz rozwijanie ogólnych zdolności dziecka. Kluczowymi obszarami są: sprawność analizatora wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, manualna i aparatu artykulacyjnego. Dodatkowo, dziecko musi posiadać odpowiednio rozwinięte myślenie, zasób słów, motywację oraz nastawienie do nauki. Rozwój techniki komputerowej otwiera nowe możliwości, umożliwiając edukację już od 4. roku życia. Programy komputerowe, powszechnie stosowane w przedszkolach i szkołach Unii Europejskiej, mogą być także skutecznym narzędziem wspomagającym terapię dzieci z trudnościami w uczeniu się, stymulując potrzebne do nauki umiejętności.

Trudności w czytaniu i pisaniu często zauważa się we wczesnym okresie nauki szkolnej, choć mogą być dostrzegane już u dzieci w wieku poniemowlęcym. Objawy te mogą być wynikiem nieharmonijnego rozwoju funkcji psychicznych i motorycznych, takich jak opóźnienia w rozwoju językowym, wzrokowym i ruchowym.

Podstawą udzielenia skutecznej pomocy dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu jest wczesna wielospecjalistyczna diagnoza, która powinna być poprzedzona dokładnym zrozumieniem przebiegu rozwoju dziecka oraz warunków środowiska wychowawczego. Diagnozowanie trudności w uczeniu się powinno odbywać się w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje obserwację ucznia przez nauczyciela w różnych sytuacjach szkolnych, natomiast drugi to profesjonalna diagnoza prowadzona w poradni psychologiczno-pedagogicznej przez pedagoga i psychologa, z możliwością konsultacji logopedy lub lekarza. Postępowanie diagnostyczne powinno opierać się na współpracy nauczyciela, specjalistów oraz rodziców i uwzględniać zarówno rodzaj i stopień zaburzenia, jak i możliwe sposoby jego wyrównania. Badania diagnostyczne w poradni składają się z dwóch części: diagnozy psychologicznej i pedagogicznej. Diagnoza psychologiczna dotyczy całokształtu funkcjonowania psychologicznego dziecka, uwzględniając jego rozwój umysłowy, percepcyjno-motoryczny, słuchowo-językowy, ruchowy oraz osobowość i umiejętności społeczne. Diagnoza pedagogiczna natomiast ocenia poziom umiejętności czytania i pisania, w tym technikę czytania, tempo, błędy czytania, rozumienie tekstu oraz poziom pisania i analizę błędów.

Diagnoza dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu składa się z kilku kluczowych etapów:

  1. Diagnoza gotowości szkolnej w wieku 5–6 lat, wykorzystująca narzędzia takie jak Skala Gotowości Szkolnej czy Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich.
  2. Diagnoza ryzyka dysleksji w wieku 7–8 lat, przeprowadzana za pomocą badań przesiewowych, np. papierowej lub multimedialnej Skali Ryzyka Dysleksji.
  3. Diagnoza dysleksji rozwojowej na przełomie nauczania zintegrowanego i przedmiotowego, czyli w klasie trzeciej, korzystająca z Kwestionariusza rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów klas III.

W każdym z tych etapów istotne jest uwzględnienie różnych aspektów rozwoju dziecka oraz ścisła współpraca z rodziną.

Wieloletnia obserwacja kliniczna i badania wykazują, że objawy dysleksji są zmienne w zależności od wieku, rodzaju i nasilenia zaburzeń oraz intensywności terapii. Długotrwała specjalistyczna terapia zazwyczaj prowadzi do zmniejszenia lub ustąpienia trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja skompensowana). U uczniów z trudnościami w uczeniu się obserwuje się pewne regularności:

  1. Trudności mogą rozszerzać się na więcej przedmiotów szkolnych i obszary życiowej aktywności.
  2. Zaburzenia mogą się nawarstwiać, łącząc się z problemami emocjonalnymi czy zachowaniem.
  3. Kompensacja zaburzeń często postępuje wraz z wiekiem i dojrzewaniem układu nerwowego, wspierana przez terapię pedagogiczną.
  4. Mimo poprawy, specyficzne trudności mogą powrócić w sytuacjach stresowych, zmęczenia czy utraty koncentracji.

W Polsce istnieje 5-poziomowy system pomocy terapeutycznej:

  1. Pomoc nauczyciela, który opracowuje roczny program indywidualnego wsparcia dla ucznia, uwzględniając dodatkowe ćwiczenia w szkole i w domu oraz współpracując ze specjalistami i rodzicami. Dziecko otrzymuje indywidualizację nauczania, dostosowaną do jego potrzeb i możliwości, opartą na jego mocnych stronach.
  2. Zakwalifikowanie dziecka do zespołu korekcyjno-kompensacyjnego w szkole, gdzie zajęcia prowadzone są przez terapeutę pedagogicznego w specjalnie do tego przygotowanym gabinecie terapii pedagogicznej.
  3. Terapia indywidualna w poradni psychologiczno-pedagogicznej, przeznaczona dla uczniów wymagających poszerzonej pomocy terapeutycznej.
  4. Klasy terapeutyczne, w których realizowane są autorskie programy dydaktyczne łączące nauczanie z terapią pedagogiczną.
  5. Stacjonarne oddziały terapeutyczne dla dzieci potrzebujących intensywnej i długotrwałej pomocy, działające w kilku miejscowościach w Polsce.

Najlepiej funkcjonują pierwsze dwa poziomy, natomiast poziomy 3, 4 i 5 często napotykają trudności związane z ograniczoną dostępnością miejsc oraz niedostateczną liczbą oddziałów i klas terapeutycznych.

Strefa wiedzy - Co należy wiedzieć o dysleksji?

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się do newslettera!

W ramach newslettera otrzymasz wartościowe informacje o naszych programach, powiadomienia o nowych artykułach, konferencjach i webinarach, a także bezpłatne materiały edukacyjne w wersji online i do wydruku.

Scroll to Top

Świętuj Dzień Dziecka z EduProgramami!

Chcesz sprawdzić demo? Kliknij w przycisk i przetestuj (demo zostanie otworzone w nowym oknie)